Pittsburg State University
Pittsburg State University Digital Commons

Electronic Theses & Dissertations Graduate School

5-1990

Agenda-Setting and International News: New York Times
Editorials on the 1989 Chinese Student Demonstration in
Tainanmen [sic] Square

Yung-Yi Tang
Pittsburg State University

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.pittstate.edu/etd

b Part of the History Commons, and the Journalism Studies Commons

Recommended Citation

Tang, Yung-Yi, "Agenda-Setting and International News: New York Times Editorials on the 1989 Chinese
Student Demonstration in Tainanmen [sic] Square" (1990). Electronic Theses & Dissertations. 49.
https://digitalcommons.pittstate.edu/etd/49

This Thesis is brought to you for free and open access by the Graduate School at Pittsburg State University Digital
Commons. It has been accepted for inclusion in Electronic Theses & Dissertations by an authorized administrator
of Pittsburg State University Digital Commons. For more information, please contact
digitalcommons@pittstate.edu.


https://digitalcommons.pittstate.edu/
https://digitalcommons.pittstate.edu/etd
https://digitalcommons.pittstate.edu/graduateschool
https://digitalcommons.pittstate.edu/etd?utm_source=digitalcommons.pittstate.edu%2Fetd%2F49&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/489?utm_source=digitalcommons.pittstate.edu%2Fetd%2F49&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/333?utm_source=digitalcommons.pittstate.edu%2Fetd%2F49&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://digitalcommons.pittstate.edu/etd/49?utm_source=digitalcommons.pittstate.edu%2Fetd%2F49&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalcommons@pittstate.edu


















































































press during these years was largely a reflective
institution. (p.196)

Thus the press was merely a communication channel to refiect
policy 1ssue positions.

In his study of the frequency and direction of mention
of E1 Salvador and Nicaragua during 1983 in four newspapers-

-the New York Times, the Los Angeles

|~
0

Times, the Washington

Post, and the Chicago Tribune, Kelly (1938) found that there
was a positive correlation between the policy position of
the U.S. government toward the governments of E1 Salvador
and Nicaragua and the type of coverage those two governments
received in the elite press of the United State.

Inconsistencies in the literature may be caused by
several factors. First is the varying research methods
employed. Some study news coverage, others editorials;
some compare the news content with government documents, and
some interview either journalists or government officials or
both. The second factor concerns the compiexity of
international affairs and the president’s personality. The
third factor is a gatekeeper ideology.

Fifteen years ago, Lent (1975) stated that the news
media in a modern democratic society, such as the United
States, should be able to provide "greater quantities of
international news with more in-depth and fairer

treatments,  so "the American public, surrounded by mass

media . . . [was] becoming critical followers of





















Coding Procedure

The following coding system will oe used. For
editorials 1n the New York Times, each paragraph is a coding
unit with tne whole 1tem as the context unit. Tne context
unit 1s defined ei1tner as a whole editorial article or a set
of paragrapnhs set off by an obvious space with a biacwx dot
1n the middie of the zpace. In the Weekly Compilation of
Presidential Documents, the coding unit is defined as a
group of paragraphs: a letter to the Congress, a statement
released by the White House spokesman, or an answer to a
single question and the follow-up question (1f any) during a
wWhite House press conference. Only the paragraph or
paragraphs which inciude China or China-related material
wi1ll be analyzed. The coding proceadure identifies and
records the following categories:

A. Date: Month, day, and year.

B. Name of document: The New York Times or the Weekly

Compilation of Presidential Documents.

C. Symbols of the actors on China policy-—a symbol 1is
defined as a word or phrase used to denote a proper noun.
This study uses six proper nouns: Chinese government,
Chinese dissidents, Chinese people, Bush Administration, the
U.S. government, and others. ©Cnly the main symbol 1n each
codina unit may be reccrded.

1. Chiness government: Beiljing government,

Communist party, Communist party officials, Chinese

™o
(s «)

































relations” (24.0%), while in the Presidential Documents

"Chinese poiitics’ w

n

O

S tne second most frequent (14.7%).

The New York T1

3

€S aliso had nineteen i1tems refesrring to the

Chinese eccnomy , wnlle tne Presigential Documents tTaiied

to mention 1%,

a value of £4.,.193492 which 18 significant at ©.01. Wnen we
examine eacn subpject Zategory, scme obvious cr1fferences
ex1st between the two documents. The New Yorx Times had 24%

of 1ts items on "U.S.-Cnina relations’', whiie tne

Presidential Dccuments had 43.1%. The New vork T1mes had

10.3% on "China’s international relationships”, wnile the

Documents hac only 2.9%. Regarding "China’s

domestic eccnomy . Tne New 1Grh imes nad 9.3%, wniie the

Presidential Documents had none. As for "China’s politics”,

the New York Times had 37.3%, while the Presidential

Documents had 14.7%; and for the subject of "Human rights”

the New York Times had only 3.4%, while the Presidential

Documents had 10.8%.

Subjects in the New York Times and the Presidential

Documents were further broken down by three periods, as

shown 1n taple II1I anad IV respectively.

Table III 1ndicates that the hew York Times 1ncreased

1te coverage Hn sud)ects cf U.S.-China relatiors’ anc u. 3
22V t-cs’ n the tast par-toc. It gecreased 1ts Cciscussicn
of "China’s politics’ and "China’s domestic economy’ in the

(42
o]






last period. A Chi-square value of table III is 87.90953
and 1 significant at 0.01.

Taole IV 1ndicates subjects discussed in the

gentila: Jocurienis in thne tnree Qividec per ioas.
The Presidentia’ Documents nad generally emphasized the
subjsct of L.S.-Cnina rejations.’ It &iss nad given a
greal amount 0T space to tne supject OF Ch na's politics
N the second peri1cd. EBut 1t hac aropped the sudject of
"China’s international rejations” 1n the last two periods,
while 1t had 1ncreased subjects cf "U.S. poliitics’ and
"Economy/Trade” 1in the last period. A Chi-square value of
subjects in the three periods is 40.21458, significant at
0.01.

A comparison of the subjects 1n ootn the New York Times

and the Presidential Documents in the three divided periods

is presented in Appendix B. Across the three periods,
subjects in both documents had a Chi-square value of
28.81250 for the first period, 27.74004 for the second, and
34.56879 for the last, all significant at 0.01.

Each document emphasized different subjects in each of

the three periods. The New York Times increased 1ts

coverage of 'U.S.-China relations” and "China’s
international relaticns’ 1n the last two periods, while the
Erasidential! Documents cropped ‘China’'s international

reiations” completely i~ Tne same periogds. But the

Presidential Documents increased the discussion of "U.S3.-

41





















“Chinese politics”, five on "U.S. politics, and one on
"others”. Among these initiating items, six of "U.S.-China
relations” 1tems were 1n the second period. and three of
‘U.S. politics’ 1tems were 1n the last perioaq.

Table VIII shows comparisons of the percepticn of
China/Chinese policy between thne two documents in Three
periods. In the first, Chi-square value of 27.45 is
significant at 0.01., There is a great difference between
the two documents 1n each perception. In this periocd,

perception of Cnhina/Chinese policy in the New York Times is

2.5% positive versus the Presidential Documents’ 45.0%, and

New York Times' 57.5% negative perception versus the

Presidential Documents’ none.

In the second period, there is a Chi-square value of
7.89396 significant at 0.05. There is not as much
difference between these two documents on each perception.

In the last period, a comparison of perceptions between
the two documents yields a Chi-square value of 36.36087
significant at 0.01. Difference exists between two

documents for each perception. The New York Times had 58%

of its items with positive perception of China/Chinese

policy while the Presidential Documents had none; New York

Times had 27.5% positive perception wnile the Presidential

ra

)

ec.men

Td ., 4%,

o

ct

—~

g

U}

perceptions of each gocument throughout tnese thiree

periods are also compared. For the New York Times, a Chi-

>
I
























pclicies toward China. Overall this did not give us much

x

support as one woulc expect (see tabie IV). The Nsw York

Times

increased 1ts support for the Administration during
the secona peri1cd: and tnen reversed 1ts sttitude 1n tne
last period. The next two statements can 1iiustrate the
change of the New _Yors_ Times attitude. Cn June 22, 198y,

*=

the New vork Times edimor:al (entitiea Firm, Not JUST

n

Angry. Toward China' | discussed Presicent Bush’s Cnina
policy and stated that "his carefully crafted policy cannct
be abandconed . . .1t is far more likely TO be constructive
than are the merely angry message [sic] proposed by his
critics.” Contrary to the above support of the
Administratiorn’s China pol:cy, on Decembe:r Z&, 1333, tne New
Yorh Times editorial (entitied "'"Anti-Me’ on China? No. Pro-
Freedom”) criticized Bush, in that "President Bush . . .
sti11 doesn’t understand his critics . . . [his] narrow
focus on realpolitik, and no himself, demeans [upholding
freedom] . . . [and] sensible diplomacy doesn’t require a
public blessing of Beijing."”

The last hypothesis states that the Administration will
have initiated the issues related to China policy, and the
New York Times will then have joined in the discussion.

This hypcthesis 1s retained (X*=18.£706 p<0.01). Table VII
shows *“hat throushout the period stucied, tine New_ rork

Times editcrirals oniy had one tenth of 1is :tems

prescribing China poiicy.






accepted the Bush Administration’s agenda. As for the

change during the last period, two Tactors might t

1

involved. First, 1t might be the Ne

3

_York Times ‘attempt to

play an adversary tT0O OTfSeT Lne AAMIiNISTration s orhina

policy, as described by Chang {(1986). Or, 1t might be due
to the 1nvoivement of L.3. JOmMEsSTIC poiltics (1.&., CLne
Felos1 B111 and the Pra2sicent’' s veLo l: ThusS tae 13sUe Was no

longer one of foreign policy, as the case of thne viletnam

As for the guestion of whno sets agendz and wno follows,

tne data 1naicate that although the New York Times had

sometimes initiated some policy issues, most of the time it
oniy criticrzed or appiauded the pelicy set ov the
Administration, as Myers (1370) founa. Furthernrore, since

most of the time, the New York Times and the Administration

had di1fferent 1ssue agenda, the initiative of tne New York
Times appeared not to pe taken by the Bush Administration.

Thus, this study concludes that when the New York Times took

a stand, 1t followed the Administration’s China policy
agenda during 1989, an important year for the Democratic

movement 1n China.






















































	Agenda-Setting and International News: New York Times Editorials on the 1989 Chinese Student Demonstration in Tainanmen [sic] Square
	Recommended Citation

	tmp.1446486461.pdf.cpOiS

